Kerékpártúra Budapest környékén, a Vértes hegység peremén

km

Össz. táv.

Szárliget vá. - 1-es főút

1-es főút - Vérteskozma elág.

Vérteskozma elág. - Molnár út vége

Öreg tó - Tata vá.

45.5

Fotó album

A Vértes hegység közelsége a fővároshoz szinte kínálja magát arra, hogy a kerékpáros túrázók felfedezzék, a kedvelt Visegrádi és Pilisi hegység mellett. A sok lehetséges változat közül túránk kiindulási pontjának most Szárligetet választottuk. Megközelíteni legkönnyebben vonattal lehet. A Keleti pályaudvarról 7 óra 20 perckor induló vonattal alig egyórás vonatozás után meg is érkezik a vándor a Szárligeti vasútállomásra. Miután sikerült a vasúti felüljárón átcipelni a kerékpárokat, a fatelep mellett vezet az út, a kék turista jelzéssel párhuzamosan. azonban, a jelzés hamarosan elkanyarodik (a Birka csárdához vezet), mi azonban az úton maradva kb. 2 km után elérjük az 1 sz. főútvonalat. Szemben az út túlsó oldalán egy sorompót megkerülve a forgalomtól lezárt, aszfaltozott erdészeti úton folytatjuk az utunkat. Az erdőben kanyargó úton a lombkorona alól néha kivillannak a Vértes üde zöld lejtői.

A térképen Macska gödörnek jelzett résznél figyeljünk. Nem szabad elkanyarodni élesen balra a sárga turistajelzést követve, mert ez az út nem a célhoz vezet. Az utat tovább egyenesen folytatva a zöld turistajelzéssel párhuzamosan haladva eljutunk a vérteskozmai elágazáshoz. Az elágazásnál jobbra fordulunk és átkerekezünk az üdülőfalun, a templom előtti részen esetleg egy kis pihenőt is lehet tartani. Feltűnő a csend és a nyugalom, nincs gépkocsiforgalom, ez a község egy zsák falu. Innen nem vezet közút tovább.

A falu végén balra kanyarodva egy kaptató következik, majd a murvás de könnyen járható Molnár úton haladhatunk kb. 2 km-en keresztül. A murvás utat felváltja egy vízmosásban haladó földút, ami végig lefelé vezet. Az út száraz időben könnyen járható és a környező táj csodálatos. Várgesztest elérve, ha az első keresztutcánál balra kanyarodunk, eljutunk a várba. Az odavezető út mellett egy piknikező rét is van. Fent a várban étterem és turistaszálló működik. 100 forint ellenében a vár tetejéről csodálatos panoráma tárul a szemünk elé.

A várat a Csák nemzetség valamelyik tagja építtette. 1326-ban Károly Róbert elcserélt több várat, és ekkor királyi vár lett. A törökök többször próbálták elfoglalni, míg végül 1543-ban siker koronázta erőfeszítésüket. Ettől kezdve hol magyar, hol török volt az úr a várban. 1652-ben a magyarok helyreállították, de addigra már elvesztette a stratégiai jelentőségét. Végső pusztulását az okozta, hogy 1748-ban Esterházy József engedélyezte a külső vár köveinek elhordását a majki szerzeteseknek, akik a telepük építéséhez használták fel az elhordott köveket.

Miután szemünk és lelkünk betelt a látvánnyal, egy hosszú gurulás következik. Elgurulunk a Várgesztesi Villapark előtt és megérkezünk Vértessomlóra. Vértessomlót elhagyva. az út bal oldalán horgásztavak vannak, és napijegyet is lehet vásárolni. Környére érve a tónál jobbra kell kanyarodni Tatabánya felé. Rövidesen egy útjelző tábla mutatja az utat balra Tata felé. Az innen kezdődő 9 km-es dimbes-dombos rész nem sok látnivalót kínál. Az M1-es autópálya felett átkerekezve hamarosan elérjük Tata szélét. A város számtalan látnivalót kínál. Érdemes megnézni a Cseke tavat, a tatai Öreg tavat, a Várat, a Cifra malmot. Sétaút vezet a tó partján a Pötörke malomhoz, és a valamikori Vízivágóhídhoz.

A kirándulás végén, a térkép alapján könnyen elérhető a vasútállomás, ahonnan az elég sűrűn közlekedő vonatok elvisznek bennünket Budapestre.