A Sió-csatorna mentén 2019 2019

Fotó album

Már korábban hírt adtak a sajtóban arról, hogy Siófoktól kerékpárutat építenek a Sió csatorna mellé, ezzel, mintegy segítséget nyújtva, hogy a Balaton déli partjától távolabbi vidékeket is felfedezhessenek a kerékpárosok. A terv valóságot öltött, a Dróthuszárok nyeregbe pattanva próbaútra indultunk az új útvonalon.
A kerékpártúra útvonala a balatonszéplaki szabadstrandtól Siófok felé a Balatoni Bringakörtúton vezet, majd eléri a Sió csatorna partját, az új kerékpárutat. Ezt követően kisforgalmú közúton Siójut és Ádánd érintésével tart Ságvárig. Innen a kijelölt kerékpárúton vezet Siófok-Kilitiig. Kilitiből Papkutapusztán Törekibe majd egy kis kitérővel a Cinege-forrás érintésével, a Töreki halastavak mellett vezetve ér vissza Balatonszéplakra.
Túránkat a balatonszéplaki szabadstrandtól indítottuk. Kora tavasz lévén a nyaralók zöme még üresen állt csak néhány üdülőtulajdonos szorgoskodott a kertekben. A Balatoni Bringakörúton haladtunk Siófok felé, míg elértük a Sió csatorna felett átívelő hidat. A híd előtt található parkolóba kanyarodva azon keresztül értük el a felfedezni kívánt kerékpárutat, ami egy éles kanyarral Sió-csatorna partjára vezetett. Ezen kerékpároztunk közel 8 kilómétert. A térköves kerékpárúton magunk mögött hagytuk a Penny Markettet majd átmentünk az M7 autópálya hídja alatt. Hamarosan feltűnt a Sió csatorna Kiliti zsilipe. A látótér kiszélesedett, jobbra tekintve Siófok - kiliti templomának tornya magasodik ki a távoli házak közül. Rövidesen az útvonal egy újabb támpontja következik, egy vasúti híd, ami alatt tovább vezet a kerékpárút. A lélekre jó hatás gyakorló tájon kerékpároztunk. Ilyen hangulatban enyhe kanyarokkal jutottunk el Siójut határáig. Már messziről látszik a Kossuth-híd ami alatt áthaladva rögtön jobbra kell fordulni és egy kis kaptatón elértük a falu szélét. A kerékpárút még halad tovább, de magyar szokás szerint a semmibe vezet, onnan nincs tovább út csak visszafelé.
Siójuttól a közúton kell kerékpározni. Ottjártunkkor már éppen vége felé tarott az út felújítása így remek minőségű úton tekerhetünk. Elhagytuk a templomot, a faluházat és egy enyhe emelkedőn magunk mögött hagytuk a falut. Néhány száz méter tekerés után megérkeztünk Ádánd településre. A falu központja felé haladva már messziről látszik a templomtorony, de mi még előtte a Sárvár felé mutató táblát követve jobb kanyarodtunk. Két kilómétert megtéve az enyhe lejtőn elétjük a Kaposvárra vezető vasútvonalat, majd egy rövidebb emelkedőt a hátunk mögött hagyva megérkeztünk Ságvárra a 65-ös út kereszteződésébe. A forgalmas főúton 500 métert kellett megtennünk, hogy a baloldalon kezdődő kerékpárútra fel tudjunk hajtani. A kerékpárút 400 méter után keresztezi a főutat. Ezen átkelve már ismét kiépített kerékpárúton tudtunk tekerni. Elhaladtunk a Siófok-Kiliti repülőtér mellett majd 1,5 kilométer után megérkezünk Siófok-Kiliti szélére. A kerékpárút ismét keresztezi a főutat majd egyenesen vezet tovább, és a Ságvári utcához ér . Ezen kellett tovább haladnunk a Napsugár utcáig, majd jobbra kanyarodtunk. 800 méter után egy kereszteződéhez érve balra kell kanyarodni Papkuta major felé. Az út minősége innentől némi kívánnivalót hagy, de azért járható. Papkuta majort és egy repülőteret elhagyva Töreki első házaihoz érkeztünk. Jobbra tartva egy mély árokban haladtunk, majd az elágazásnál balra kellett kanyarodni. Az út emelkedni kezdet. Az út mellett álló kőkeresztnél balra kanyarodtunk a murvás útra. A Jódi hegy gerincén vezető út köves, de jól járható. Felérve a tetejére remek kilátás nyílik a Balatonra. Az út mellet álló kőkerítéseket elérve jobbra fordultunk és a már aszfaltozott úton kanyarogva legurutlunk a Diófás úthoz. A kereszteződésben balra kellett fordulni. Nemsokár magunk mögött hagyjuk a Töreki végét jelző táblát és az elágazásnál jobbra tartva a köves úton legurultunk a Cinege-forráshoz vezető útig. A hármas elágazásban balra fordulva a homokos talajon 550 métert kerékpározva megérkeztünk a Cinege pihenőhelyhez. Esőházat, asztalokat tűzrakó helyeket találtunk. Érdemes elsétálni a közeli Cinege forráshoz. Ott a kulacsokat fel lehet tölteni forrásvízzel. Innen visszafelé vezet az út. Hamarosan visszaértünk ahhoz az elágazáshoz ahova töreki felől érkeztünk. Most egyenesen mentünk tovább 1,7 kilométer hosszan a homokos úton. Érdemes óvatosan közlekedni, mert a puha homokban könnyen kifordul a kormány a kezünkből.  Az aszfaltutat elérve egyenesen haladtunk tovább. Elhaladtunk a Töreki halastavak mellet, és ha már itt voltunk kedvünk szottyant egy kis madárlesre, így egy rövid időre megálltunk.  Folytatva az utat rövidesen elérünk az M7 autópálya hídját, ami alatt elhaladtunk.  1300 méter után kereszteztük a 7-es főutat. Ezen és a vasúti síneken átkelve, balra fordulva, a vasúttal párhuzamosan haladva Balaton-széplak alsó vasútállomásig kerékpároztunk.  A sorompónál a Balaton felé fordultunk és 300 métert megtéve visszaérkeztünk az indulási pontra.