fényképek
   
 

Kerékpártúránk során a Folyók útvonalának is nevezett nemzetközi kerékpárút, az EuroVelo 6 egy rövid szakaszát jártuk be. Ez az útvonal kényelmesen teljesíthető 1 nap alatt még egy rövid pozsonyi városnézéssel fűszerezve is. A kerékpártúra végig aszfaltozott útvonalon vezet, nagy részben a gát tetején. A Dunamenti kerékpár körtúrák tervezése során érdemes figyelembe venni az uralkodó széljárás irányát. A gáton mindig szél van, ami adott esetben kellemetlenül megnehezíti a haladást. Érdemes mérlegelni, hogy mikor támogasson az uralkodó széljárás. Amikor még nagyobb távolság van előttünk, vagy hazafelé amikor már fáradtabbak vagyunk, de az út java részét már megtettük. Nagyon erős szél esetén könnyebb kerékpározni a gáttal párhuzamosan futó közúton, már ahol van, viszont számolni kell a forgalommal. Mindezeket figyelembe véve a Rajka - Vajka - Keszölcés - Pozsony - Rajka útvonalat választottuk.
Kézenfekvő induló állomásnak Rajka vasúti pályaudvarának parkolója ígérkezett. Ide érkeztek a szélrózsa minden irányából a résztvevők, ki autóval ki pedig vonattal. 9 órakor eldördült a képzeletbeli startpisztoly és a kerékpártúra résztvevői a Park utca - Kis János utca - Liszt Ferenc utca - Ady Endre utca útvonalon magunk mögött hagytuk Rajkát. Hamarosan átléptük a szlovák - magyar határt.  Jobbról egy kalandpark mellett elkerekezve, már szlovák területen,  Dunacsúnban a Schengenská utcán kerékpároztunk. A némi keresgélés után a templomot balról megkerülve a Turisticka utcán keresztül kijutottunk a gátra. Nyolc kilométer kerékpározás után a Dunát elrekesztő duzzasztó zsilipjein kerékpároztunk. A duzzasztó rendszerhez tartozik egy nemzetközi minősítésű vadvízi evezős pálya is. Itt mi is megálltunk, hogy megcsodáljuk, hogyan küzdenek meg a rohanó vízzel a versenyzők. A folytatásban a hajózó ágat közrefogó gát tetején enyhe szembe szélben tettük meg a Vajkáig hátralévő 16 kilométert.


Vajka a bősi vízi erőmű építésekor a Duna és a Duna-csatorna közé került, mely elvágta a szomszédos Keszölcéstől. Ma Pozsony felől a dunacsúni hídon, Dunaszerdahely felől a bősi hídon, illetve a Keszölcés-Vajka között közlekedő komppal lehet megközelíteni.


A két partot összekötő komp menetrend szerint jár, de tapasztalatunk szerint hétvégeken a nagy forgalomban folyamatosan közlekedik. Viteldíjat nem kell fizetni az átkelésért. A túlsó parton 33 kilométer kerékpározás várt ránk Pozsonyig. A gáton egyhangúan teltek a kilométerek. Most már enyhe hátszél segítette a haladásunkat. Érdekesebb látnivaló nagy ritkán adódott. Ezek közé tartozott a gátról is jól látható Gutor (Hamuliakovo) templomtornya, amely a Duna áradásai miatt ferdült el. Ahogy közeledünk a szlovák főváros felé, egyre több lett a kerékpáros és a görkorcsolyás a gáton. A város határában a közép-európában szokásos ipari terület rendetlensége fogadja a vándort. Mondhatnám azt: balkáni állapotokat látni. Azonban javukra legyen írva, hogy tábla mutatja a kerékpárutat, amely a centrumba vezet. A belváros eléréséhez először át kell kelni a Dunán a "Pristavny most" híd aljában futó kerékpáros hídon, majd a jobb parton vezető kerékpárúton elmenni a "Novy most" hídig. Ezen a kerékpárok számára épített járdán vissza kell térni a Duna bal partjára, és máris a belváros szélén állunk. Az első benyomás az volt, hogy a belváros egésze egy egybefüggő vendéglő, presszó, kerthelyiség. Mindenütt sok a turista. Menni alig lehetett. Ilyen egynapos kerékpártúra alkalmával nincs mód arra, hogy minden látnivalót megnézzen az ember. A szűk belváros és la egjelentősebb látnivalók felkeresésére korlátozódott a városnézés. Ezek közé tartozik a Mihály kapu, a Trinitárius templom, a Prímási palota, az Óváros háza, a Nemzeti Színház és a vár. A belváros látnivalóin röviden körbejárva a vár felé vettük az irányt.
A négytornyú, díszes kapukkal rendelkező vár mintegy koronája a városnak. Falairól belátható az egész város. A látványért a kerékpárosnak le kell küzdenie a 74 méter magasra felvezető emelkedőt, de megéri. A feljutás kerékpárral nem egyszerű, mert a dóm felől az egykori gettó helyén csak lépcsőkön lehet feljutni.  A várba a nyugati oldalon, az egyirányú utcában, szembe a forgalommal, a járdán kerékpározva tekertünk fel. Mire a várban mindent lefényképeztünk, lefilmeztünk már közel volt a hazafelé indulás 16 órára kitűzött ideje. A Rajkára visszavezető út a Bécset - Pozsonyt és Rajkát összekötő nemzetközi kerékpárút, amely a Duna jobb partján kanyarog. A "Novy most" hídon visszatértünk erre az útra. 23 kilométer kerékpározás várt ránk. Most szembeszélben tekertük a pedálokat, vigaszt csak az nyújtott, hogy ez a szakasz rövidebb, mint a délelőtti volt. A gát tetején hatalmas tömeg volt. Mintha Pozsony összes sportolni vágyója ott lett volna. Sokan görkorcsolyáztak, volt aki kerékpározott, mások pedig futottak, kocogtak. Hogy elkerüljük a nagy tömeget és csökkentsük a szél erejét, a gáttal párhuzamosan, a töltés mellett vezető úton kerékpároztunk. Többszöri megállással rövid pihenőket közbeiktatva 18 órakor értünk vissza  Rajkára. 87 kilométert mutatott a kilométeróra számlálója. Tízzel többet, mint terveztük. Ez azonban a városnézés közben megtett plusz kilométerek miatt volt. Kár lett volna kihagyni ezt a nyári melegben megtett kerékpártúrát. Látnivaló még bőven maradt, lehet, hogy egyszer még visszatérünk.

A megtett túra szintdiagramja és térképe itt megtekinthető és kielemezhető. (Térkép, útvonal lejátszása; gyorsítása, lassítása, diagramok; sebesség, magasság, stb.)

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Itiner


Itiner