Csallóközi kalandozás a Duna gátjain

 

Budapest (utazás vonattal) - Komárom - Komárno - Duna gát - (lekanyarodási lehetőségek: Velky Lél, Nagy lél - M. Kosihy, Kiskeszi - Klizska Nemá, Kolozsnéma - Cicov, Csicsó felé) - Medved'ov, Medve - Vámosszabadi - Kisbácsa - Győr

Komárom - Medve - Győr

Km

Megtett távolság

Komárom pu.-Határáll.

2

2

Határáll.-Velky Lél (Nagylél)

12

14

Veky Lé l- Lion (Duna holtág)

14

28

Lion (Duna holtág) - Medve

7

35

Medve - Vámosszabadi

6

41

Vámosszabadi - Győr

7

48

Fotók

 

Régi tervem valósult meg ezen a kiránduláson. Egy hosszabb, későbbi szigetközi kerékpározás próbájának szántam, személyes tapasztalatokat akartam szerezni a Duna szlovák oldalán és a Csallóközzel szomszédos régió, a Szigetköz kerékpáros lehetőségeiről.

A túra útvonala végig síkságon, a gátakon halad, leszámítva a magyarországi szakaszt, ami közúton vezet. A gáton vezető út nagy része kavicsos.

Az indulási hely eléréséhez a vonat kínálkozott a legkézenfekvőbb megoldásnak. A Keleti pu.-ról 8.05 kor induló Slovan nemzetközi express vonaton belföldi utasok is utazhatnak, és a szerelvény elejéhez kerékpár szállító kocsi van csatlakoztatva. Az egyik kupéban kényelmesen utazva kb. 75 perc utazás után megérkeztünk Komáromba. A pályaudvarnál jobbra kanyarodva a híd felé vettük az irányt, a hídon átkelve a szlovák oldalra értünk. Rövid útlevél ellenőrzést követően közvetlenül a határállomásnál, balra lekanyarodtunk a lejtős utcába. Zártkertek és családi házak között, a hajógyári szigeten végigkerekezve, -az elágazásoknál a földre festett kerékpár szimbólumokat követve- az út átvezet a vasúti híd alatt, és máris a sóderral felszórt kerékpárúton voltunk a gát tetején. A szemben lévő oldalon a komáromi erőd építményei látszanak. 4 km-t tettünk meg a gáton és elértük Őrsújfalu szélét. További 6 km-t megtéve Csallóközaranyos határába értünk. Hamarosan a Nagyléli sziget magasságában hajtottuk a pedálokat. A sziget természetvédelmi terület. A következő községek következnek: Kiskeszi, Kolozsnéma, Csicsó.

Csicsótól a gát útja aszfaltozottra vált és a Csicsói erdő mellett vezet. Ez az egyik legszebb része az útnak. Az aszfaltút végén elértük a Dunán átívelő medvei hidat. A híd magyar oldalán van a határ és vám vizsgálat. Innét a forgalmas 14-es úton mentünk tovább, mivel szerettük volna elérni a 16.05 -kor Győrből induló vonatot.

Több idő esetén, a határ után, a kerékpárutat jelző táblát követve, a gáton, Nagybajcs Kisbajcs, Bácsa, Győr kisforgalmú útvonalon is el lehet érni a Győri vasútállomásra.

Győr határától egy szakaszon már megépítették a kerékpárutat. Győrben a Kossuth híd járdáján a Mosoni Dunán átkelve jobbra kellet kanyarodni a Rákószi Ferenc útra, majd a kettős híd előtt az Aradi vértanuk útjára. Ez az utca kivezetet a vasúti pályaudvarig, ahol jobbra kanyarodva elértük az állomásépületet.

A Sopronból érkező vonatra szálltunk fel-amihez kerékpárszállító kocsi van csatolva- és 18 óra előtt néhány perccel megérkeztünk a Keleti pu.-ra.